Før en virksomhed kan trives, skal rammerne være i orden. Medarbejderne skal trives, der skal være plads til det, der er behov for, og lokalet skal i al almindelighed understøtte virksomheden og dens brand. Det er ikke nemt at få alt til at gå op i en højere enhed, og især ikke når så mange ting skal spille sammen på én gang. Derfor ser vi her lidt nærmere på to helt specifikke ting, som man skal overveje, inden man beslutter sig for sit nye kontorlokale. Har man gjort sig de tanker tidligt i processen, er man allerede kommet et godt stykke vej.

Leje frem for eje

Først og fremmest skal man overveje, om man vil leje eller eje. Der er fordele ved begge dele, men her slår vi et slag for at leje. Når du lejer, slipper du billigere, end hvis du lejer, og netop det økonomiske aspekt er noget, som mange virksomheder er nødt til at være opmærksomme på. De penge man sparer ved at leje, kan man passende bruge på andre poster, som i høj grad gavner virksomheden på sigt. Endnu en fordel ved at leje sig til sit nye kontorlokale er, at man ikke skal bruge hverken tid eller energi på vedligehold eller eventuelle skader; er der problemer, kontaktes udlejeren, og problemet er ude af dine hænder. Det giver igen mere tid til det, som virkelig er vigtigt for virksomheden. Slutteligt giver det at leje dig en større grad af fleksiblitet, hvis du og virksomheden på et tidspunkt pludselig vil videre til større lokaler.

Beliggenhed

Når de økonomiske overvejelser er af banen, er det tid til at tænke over kontorets ideelle beliggenhed. Er der en geografisk placering, som er bedre for virksomheden end andre? Henvender virksomheden sig til storbymennesket, bør det sandsynligvis være en prioritet at få en central beliggenhed i en større by. For andre virksomheder kan det være helt afgørende med en masse plads, og i disse tilfælde kan man være nødsaget til at rykke ud af byen for at få den nødvendige plads.