På kontoret sidder folk ofte stille og arbejder ved deres computer. En lang arbejdsdag med stillesiddende arbejde er hårdt for både ryg, skuldre og nakke, og det er altså vigtigt at passe på sin krop. Når man sidder stille har kroppen nemlig en tendens til at falde sammen, når man sidder i en dårlig position. Mange af disse skader eller uhensigtsmæssige arbejdsstillinger kan dog hjælpes på vej, hvis man sørger for at bevæge sig lidt hver dag på kontoret.

Din krop skal holdes i gang

Selvom det er vigtigt, at du er effektiv på jobbet og får ryddet ud i papirbunker og uåbnede mail, så viser alle undersøgelser altså, at der skal pauser til, for at vores hjerne kan fungere optimalt. Du bliver altså en mere produktiv medarbejder, hvis der er plads til, at du kan holde små pauser i løbet af dagen. Disse pauser kan du bruge til at gå på toilet eller spise en snack – men du kan også flette lidt motion ind i hverdagen, hvis du udnytter disse pauser. Tag en tur på trappen, eller bevæg dig en tur rundt om hele bygningen. Der findes også mange små øvelser, som er perfekte at lave på kontoret. Hvad med at indføre en ’planke-pause’, så alle medarbejdere på kontoret på et givent tidspunkt må smide sig på albuer og tåspidser og lave planken? Det er som regel lidt sjovere, hvis motion bliver en del af firmakulturen, så du ikke er alene om at holde gang i din krop.

Stræk dig til bedre arbejds positioner

Du kan også holde din krop i gang på lidt mindre drastiske måder end ved at lave styrkeøvelser på gulvet eller trappen. Strækøvelser er nemlig også rigtig gode for dig, og dem kan du lave, imens du arbejder. Når du sidder foran computeren, kan du rotere skuldrene både fremad og bagud, skiftevis skyde og krumme ryg og strække nakken både frem, tilbage og til siderne. Det er meget simpelt, men det gør altså en kæmpe forskel, at du lige sætter gang i leddene. En lille øvelse som ofte at skifte benposition kan også gøre en stor forskel. Prøv eksempelvis at krydse benene nede ved anklerne i stedet for ved knæet og variér så ofte, hvilket ben der er øverst.

Skift ofte arbejdsstilling

Når din nakke og skuldre bliver trætte, fordi de sidder fastlåst i samme position, kan det snige sig helt op i hovedet i form af hovedpine. Det er derfor vigtigt ofte at skifte arbejdsposition. Dette kan du let gøre, hvis du har et hæve-sænke-bord. Så kan du både sidde, læne dig på stolen eller stå helt op, og disse variationer sikrer god blodgennemstrømning gennem kroppen, hvilket også vil få dig til at føle sig friskere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *