Ting du skal huske, inden du underskriver lejekontrakten

Der er rigtig mange overvejelser du bør gøre dig, inden du underskriver kontrakten til dine nye kontorlokaler. Vi har samlet de tre ting, som vi synes er allervigtigst at have gjort sig tanker om, inden man sætter sin underskrift. Læs med her og bliv lidt klogere på nogle af de tanker, som meget gerne skulle rumstere i dit hoved.

Ligger kontoret rigtigt?

Den første ting, som sikkert allerede er en del af din tankerække, er, hvorvidt dit kommende kontorlokale ligger det rigtige sted. Her mener vi både geografisk i landet, men også om det ligger i eller uden for byen. Er der en overensstemmelse mellem din virksomhed og dit kontors beliggenhed? Er lokalet lettilgængeligt – både for dig, dine medarbejdere og dine kunder? Og hvad med det nye marked, du drømmer om at erobre; er det inden for rækkevidde?

Har kontoret den rette størrelse og funktion?

Den næste overvejelse, som er vigtig, handler om selve lokalet. Komplementerer lokalet din virksomhed og de håb, du har for din virksomhed? Er der plads til at vokse, og alligevel heller ikke for meget plads? Er der det, du har brug for? Her mener vi både eventuel lagerplads, plads til produktion og plads til dine medarbejdere.

Er prisen rigtig?

Nu er vi kommet til det tredje og sidste punkt, som måske endda er det mest afgørende, nemlig huslejen. Huslejen er et produkt af mange faktorer såsom beliggenhed, størrelse og stand, og derfor er prisen en rigtig god indikator for, om lokalet er rigtigt for dig.

Du skal dog naturligvis have en idé om, hvor meget du rent faktisk kan betale for dine lokaler hver måned. Hav et absolut maksimum, som stadig er realistisk, og som du altid forholder dig til – på den måde kan du undgå at ende med et lejemål, som er for dyrt for dig. Ender du med et lejemål, der er for dyrt, kan du risikere at skulle gå på kompromis på mange andre områder, hvilket ikke er godt for din virksomhed.